Nysgjerrigper-konkurransen 2019: Bronse

Jurybrev

 

PDF     Utskrift
 
Forskningsrapport
Nysgjerrigper-konkurransen 2019

Hvordan finner kattene veien hjem?

Forsidebilde
Forskere: 1. trinn ved Rolland skole (Bergen, Hordaland)


Nysgjerrigper-konkurransen arrangeres av Norges forskningsråd

 

Forord

1. trinn ved Rolland skole i Bergen møter ofte på katter når vi er ute på tur og synes katter er spennende dyr. 1. trinn består at 53 elever som er fordelt på to bygg. De to skolebyggene et stykke fra hverandre og det tar ca. 25 minutter når 1a skal gå på besøk til 1b. Det er flere elever på trinnet som har katt og en av kattene tar daglig seg en tur ned på skolen. Elevene lurer på hvordan kattene klarer å finne veien hjem når de har vært ute. Det er dette vi vil forske på og delta med i årets Nysgjerrigperkonkurranse. Det er viktig at elevene lykkes med meningsfull skriving fra første klasse. Å skrive meningsfulle tekster til ekte mottakere vet vi gir motivasjon og god læring. Å jobbe med et forskningsprosjekt som dette skaper et skrivebehov og det skaper et behov for å samarbeide med andre. Vi har et felles mål og vi skal sammen prøve å finne ut av det vi lurer på.




Veiledere
Anne Bru
Katarina Berdal
Vibecke Moldestad

Deltakere
Alexander M., Alina C., Amina Emilie H., Casper S., Catarina Louise R., Edith B., Eline Bøe O., Emil Ask H., Emilia Alexandra H., Emilie Systad F., Enya Engelsen B., Eric Malmedal G., Eva S., Even N., Even Mosand M., Filip Andrzej G., Frida R., Gabriel H., Gabriel V., Gabriel Grindheim B., Gabriel Monsløp K., Helene S., Julia C., Leander Stamnesfet E., Liam Stormark H., Lilly R., Lotte Manger H., Lucas G., Madelen Brekke H., Maja G., Maren F., Maria B., Mathias E., Mathilda Aase J., Mille J., Mio Valentin H., Nicolai K., Nojus S., Phong Nhut T., Preben T., Ruben Johannes Monstad V., Sandar Lin M., Sarah Leonora R., Senia B., Sienna Alexandra M., Signe F., Sofie A., Teo L., Thea Talbot A., Theodor Aasgaard N., Thobias Moldestad L., Tino S., Viktor Eriksen A.

Innhold
Dette lurer jeg på

 - Hvordan finner kattene veien hjem?

Hvorfor er det slik

 - Våre første hypoteser

Legg en plan

 - Vi lager en plan.
 - Vi vil intervjue elever som går på skolen.
 - Vi vil besøke en dyreklinikk.
 - Vi vil besøke Eikås kattepensjonat.
 - Vi vil sende brev til noen som er ekspert på katter.
 - Besøk på biblioteket.
 - Vi vil besøke en dyrebutikk.

Ut å hente opplysninger

 - Intervju i Rollandshallen.
 - Besøk på biblioteket.
 - Besøk på dyrebutikken Min beste venn
 - På besøk til Eikås kattepensjonat.
 - Observere katter på tur.
 - Svar fra professor Bjarne Braastad.
 - Besøk på Midtun Zoo

Dette har jeg funnet ut

 - Intervju med 4.-7.trinn
 - Kattene finner veien hjem fordi de lukter seg frem.
 - Kattene finner veien hjem fordi de er sulten og vil hjem for å spise.
 - Kattene finner veien hjem fordi de er trøtte og vil sove.
 - Kattene bruker hårene i ansiktet som antenner for å finne veien hjem.
 - Kattene vet veien fordi de har gått der 1000 ganger før.

Fortell til andre

 - Vi forteller om prosjektet vårt til 2. og 3. klasse
 - Kattesang laget av 1.trinn

Vedlegg

 

Trinn 1 - Dette lurer jeg på

Hvordan finner kattene veien hjem?

Dette er bakgrunnen for vår problemstilling. Elevene på 1. trinn ved Rolland skole har mye de er nysgjerrige på. Gjennom ulike forskersprint har vi gjort oss kjent med Nysgjerrigpermetoden og vil nå gå i gang med et litt større forskningsprosjekt. Vi har gjennom høsten lagt lapper om det elevene lurer på i Nysgjerrigperkassen vår. Nå har vi sett på alle de spennende forslagene, og valget falt på Emil sin problemstilling. “Jeg lurer på hvordan kattene klarer å finne veien hjem?” Flere av elevene på trinnet har katt i familien og de som ikke har katt selv kjenner noen som har det. Katter er spennende dyr og denne problemstillingen gir oss gode muligheter til å lære mer om disse kloke dyrene. Det første vi gjør er å finne ut om hva vi kan om katter og deler det vi kan med hverandre.

Rolland skole består av tre avdelinger. I hovedbygget er elever fra 4.-7. trinn, og på avdeling Storåsen og avdeling Kollåsen går elever fra 1.-3. trinn. Det er litt avstand mellom Storåsen der 1a er og Kollåsen der 1b hører til, og det betyr at hele 1. trinn ikke treffer hverandre i hverdagen. Det er litt dumt, for vi har det så kjekt når vi er sammen. Nysgjerrigperprosjektet vårt vil gi både elever og lærere anledning til å samarbeide mer og det gleder vi oss til. 

Vi brukte den første nysgjerrigperdagen til å lese og forstå problemstillingen. Nå er vi klar for videre forskning. Vi vet at det er ulike typer katter og at det er forskjell på kattunger og katter. Vi har også hørt at hunder har bedre luktesans enn katter, men stemmer det? Vi er klar for å gå i gang med Nysgjerrigperprosjektet vårt.

 

    

 

Når vi er ute på tur ser vi ofte folk som går med hunden i bånd, men det er sjelden vi ser katter i bånd. Når hundene går løs ute har de gjerne rømt fra hjemmet sitt, og da må eieren ut for å lete eller sette opp plakat om at hunden er savnet. Kattene lufter seg selv og finner veien hjem etterpå. Noen katter er ute hele dagen eller om natten, og så kommer de tilbake. Noen forteller at katten deres kan værte borte fra hjemmet i flere dager før den kommer hjem. Vi undrer oss over at det er slik og lurer på hvordan kattene klarer å finne veien hjem?

Eva er en av elevene på 1. trinn som har katt. Katten heter Potepus, og er en katt som liker seg godt ute. Vi bestemte oss for å følge Potepus på en av sine turer. Potepus hadde bestemt seg for at han ville gå tur ned til hovedbygget på Rolland skole den dagen. 

Her er vi utenfor huset til Eva og Potepus. Vi er klar for å finne ut hvordan hvor Potepus beveger seg i nærområdet og om han finner veien hjem.

   

 

 

Trinn 2 - Hvorfor er det slik?

Våre første hypoteser

Vi er i gang med hypoteser. Hva tror vi er grunnen til at kattene finner veien hjem? Vi sitter i grupper og skriver, tegner og forteller det vi tror er grunnen til at kattene finner veien hjem. Her er noen av hypotesene våres. 

  • Kattene finner veien hjem fordi de er sulten og vil hjem for å spise.
  • Kattene finner veien hjem fordi de kjenner seg igjen der de bor.
  • Kattene finner veien hjem når de er trøtt og vil sove.
  • Kattene finner veien fordi de tisser som lager spor som de kjenner igjen.
  • Kattene finner veien hjem fordi de kjenner lukten av de som bor der.
  • Kattene finner veien hjem fordi de har bodd der alltid.
  • Kattene finner veien hjem fordi de har halsbånd på seg.
  • Kattene finner veien hjem fordi døren er låst om natten.
  • Kattene finner veien hjem fordi de lukter seg hjem.
  • Kattene finner veien hjem fordi de kan bli påkjørt dersom de er ute om natten.
  • Kattene finner veien hjem fordi de har gått der 1000 ganger før.

        

Vi bestemmer oss for følgende hypoteser som vi vil prøve å finne ut av.

  1. Kattene finner veien hjem fordi de kjenner seg igjen der de bor.
  2. Kattene finner veien hjem fordi de lukter seg frem.
  3. Kattene finner veien hjem fordi de er sulten og vil hjem for å spise.
  4. Kattene finner veien fordi de er trøtt og vil sove. 
  5. Kattene finner veien hjem fordi de har gått der 1000 ganger.

   

 

 

              

 

  En av elevene tenker at katten finner veien hjem om den har katteluke. Her er luken til familiens katt.

          

 

Trinn 3 - Legg en plan

Vi lager en plan.

Vi lager en plan for det vi ønsker å gjøre videre. Vi har mange tanker og ønsker, men ikke alt lar seg gjennomføre. Alle forslag blir skrevet ned og elevene snakker sammen om hva vi kan få til. Alle er enig i at vi må snakke med noen som kan mye om katter. Etter noen økter har vi laget en plan for hva vi vil gjøre videre. Vi gleder oss til noen spennende uker.

Vi vil intervjue elever som går på skolen.

Vi vil intervjue elever som går på Rolland skole. Nede på hovedbygget går det elever fra 4.-7. trinn og vi vet at flere av elevene har katt. Vi ønsker å gjennomføre intervjuene i gymsalen, så det første vi må gjøre er å finne ut når gymsalen er ledig. Når vi først er i gymsalen vil vi ha litt tid til å kunne leke også. Selve intervjuet vil foregår i storefriminuttet og vi sender en epost til alle lærerene og forteller om prosjektet vårt. I eposten står det at vi trenger hjelp til å informere om at vi vil snakke med de elevene som har katt. 

 

 

Vi vil besøke en dyreklinikk.

Vi vil besøke en dyreklinikk som behandler katter. På trinnet er vi 53 elever og vi har snakket om at ikke alle elevene kan være med til dyreklinikken. Det er ikke plass til alle og vi vil ikke forstyrre dyrene som er på dyreklinikken. Vi må trekke ut noen elever som får være med dersom vi får positivt svar. Noen elever sender brev til dyreklinikkene som ligger i nærområdet. 

  

Vi vil besøke Eikås kattepensjonat.

En liten busstur fra skolen ligger Eikås kattepensjonat. En av lærerene på skolen har hatt katten sin på kattepensjonatet. Katten hadde det så fint der oppe at den ikke ville være med hjem når hun skulle hente katten sin. Kanskje vi kunne fått til et besøk til Eikås kattepensjonat? En gruppe elever går i gang med å skrive brev med spørsmål om vi kan få komme på besøk. Vi håper på positiv tilbakemelding.

Vi vil sende brev til noen som er ekspert på katter.

Vi har lest noen artikler og bøker om katter og en av bøkene vi leste er skrevet av professor Bjarne O. Braastad. En katteprofessor kan sikkert hjelpe oss i forskningen vår. Vi vil sende han en epost for å høre hva han tenker. En gruppe har fått i oppgave å kontakte Bjarne O. Braastad.

Besøk på biblioteket.

Vi vil besøke Åsane bibiliotek og låne med oss bøker om katter. Bibiolteket har vi besøkt tidligere og det ligger i gangavstand fra skolen. Noen elever har også tatt med seg kattebøker som de har hjemme. 

Vi vil besøke en dyrebutikk.

Vi ønsker å besøke en dyrebutikk. Vi tror ikke de har katter i dyrebutikken, men vi tror at de som jobber i dyrebutikken kan litt om forskjellige dyr. Læreren skal gå innom dyrebutikken for å høre om klassen kan få komme på besøk. 

 

Trinn 4 - Hent opplysninger

Intervju i Rollandshallen.

Elevene på 1. trinn har laget spørreskjema med spørsmål som de ønsker svar på. Noen spørsmål er avkryssningsspørsmål der den som ble interjuvet kunne svare ja eller nei. Andre spørsmål krevde litt mer utfyllende svar. Elevene på 1. trinn fikk god hjelp fra elevene på 4.-7. trinn når de skulle skrive. 

Elever fra 1. trinn samlet seg i gymsalen for å intervjue katteeiere. Katteeiere fra 4.-7.trinn var invitert til intervju i Rollandshalen i storefriminuttet. 43 elever fra 4.-7. trinn stilte opp for å svare på spørsmål om kattene sine. Her fikk vi flere interessante samtaler og gode svar. 1.klassingene var veldig takknemlige for at det var så mange som kom og hjalp til i forskningen vår. I tillegg til svar på spørsmålene våre fikk vi høre mange artige kattehistorier. Det ble også tid til litt kattelek i gymsalen.

 

Noen elever gikk på besøk til dyreklinikken som ligger i nærområdet. Her behandler de katter og andre dyr som er syke. Den dagen vi var på besøk var det en katt som var innlagt, men katten var litt sint og lei siden den var syk, så det passet ikke å hilse på katten akkurat da. Elevene fikk snakke med en veterinær som kan mye om dyr og stilte henne spørsmål om katter.

 

 

 

 

 

 

 

Her er spørsmålene og svarene vi fikk:

Spørsmål 1: Hvordan finner katter veien hjem?

Svar: De er flink til å markere seg. De utskiller lukt ved å tisse og bæsje.  De blir først kjent på et lite område i nærheten av huset sitt når de er liten, og så utvider de området de beveger seg på etter hvert som de blir større.

Hvilken sans er kattenes sterkeste?

Svar: Luktesansen er kattenes sterkeste sans. Men de har også godt syn i mørket og god hørsel.

Spøsrmål 3: Hvordan finner katter veien i mørket?

Svar: Katter ser veldig godt om natten. De har det sterkeste synet om natten.

Spørsmål 4: Hvordan vet en katt hvilket hus den bor i/skal gå hjem til?

Svar: Katten markerer seg ved å tisse, bæsje og grave hull i hagen.

Spørsmål 5: Hvor gammel bør en katt være for å få være ute alene?

Svar: Den bør være ca 6-8 måneder. Katten bør også være kastrert, hvis ikke kan det bli mange kattunger.

Spørsmål 6: Liker katter best å være ute om dagen eller natten?

Svar: Det varierer. Mange katter liker å sove om dagen. De går litt frem og tilbake. De liker varme bedre enn kulde. De fleste katter liker best å være ute om natten.

Spørsmål 7: Ca hvor langt vekk kan en katt gå fra huset sitt, og fremdeles finne veien hjem?

Svar: De kan gå veldig langt. Det kan være lurt å ha en navne lapp eller id-chip på katten i tilfelle noe skulle skje.

Spørsmål 8: Kan en katt gå seg bort/gå seg vill?

Svar: Det kan skje. Det skjer gjerne hvis en katt blir veldig skremt av noe, og den ikke føler seg trygg. F.eks. på grunn av bråk fra noe.

Spørsmål 9: Hva kan vi elever gjøre for å forske på hvordan katter finner veien hjem?

Svar: Det er kanskje litt vanskelig for dere elever å forske på akkurat dette.

Besøk på biblioteket.

Her er vi på besøk på biblioteket i Åsane. Vi leiter etter bøker om katter og her er det mye å velge mellom. Det er billedbøker, faktabøker og bøker med fortellinger om katter. Vi låner med oss en sekk med bøker. Her er det bøker som passer for alle. Nå skal vi tilbake til skolen for å lese i bøkene. 

 Vi leser i faktaboken at katt er det vanligste selskapsdyret i Norge. Det er ca. 800 000 eide katter her i landet. De fleste er huskatter som avler fritt, mens et mindretall er rasekatter som avles i egne katteoppdrett. Kattene lever i 12-15 år, men det er ikke uvanlig at de blir 20 år. Det finnes ulike kattearter. Noen katter er langhåret og andre er korthåret. 

 

 

En av bøkene som vi har lest og som vi likte godt heter Buster. Den er skrevet av forfatteren Lars Saabye Christensen. Boken handler om en katt, Buster, som våkner til live om kvelden når familien i huset skal legge seg. Katten Buster er en ganske tøff, litt lat og kanskje en smule overlegen fyr. Han lar seg ikke plukke på nesen, og han gjør stort sett som han vil. Spesielt om natten! Da har han huset for seg selv, og regjerer helt alene. Buster ser alt som rører seg, han hører alt som gir lyd fra seg, og han sniker seg ut i nattemørket når han oppdager at døren står på gløtt. Når Buster er på nattlig tokt, kan hva som helst skje. Når familien våkner, sier jenta som eier Buster “god natt” til han, mens resten av familein sier god morgen. 

Besøk på dyrebutikken Min beste venn

Ikke så langt fra skolen ligger det en dyrebutikk som heter Min beste venn. På denne butikken selger de blant annet mye katteleker og kattemat. Elevene tenkte de som jobber der kunne stille til et intervju, og noen elever tok seg en tur til butikken for å intervjue. På butikken møtte vi en hyggelig dame som kunne mye om katter, og hun ville gjerne svare på spørsmålene vi hadde forberedt. 

 

 

Her er spørsmålene og svarene elevene fikk : 

Spørsmål 1: Hvordan finner katter veien hjem?

Svar: Det er viktig at katten er hjemme mellom 6 måneder til ett år. Katten må ha bodd to måneder i huset sitt, og noen pleier å bruke bånd i begynnelsen.

Spørsmål 2: Hvilken sans er kattenes sterkeste?

Svar: Luktesans og hørselssans er kattenes sterkeste sans.

Spørsmål 3: Hvordan finner katter veien i mørket?

Svar: Katter har sterkt syn om natten. Det er nesten som om de har på seg nattbriller.

Spørsmål 4: Hvordan vet en katt hvilket hus den bor i/skal gå hjem til?

Svar: Katten bruker stedsans og luktesans.

Spørsmål 5: Hvor gammel bør en katt være for å få være ute alene?

Svar: Den bør være ca ett år.

Spørsmål 6: Liker katter best å være ute om dagen eller natten?

Svar: De fleste katter liker best å være ute om natten, og sove om dagen.

Spørsmål 7: Ca hvor langt vekk kan en katt gå fra huset sitt, og fremdeles finne veien hjem?

Svar: De ukastrerte kattene kan gå langt vekk for å finne seg en kjæreste. De kastrerte kattene pleier å være i nærområdet.

Spørsmål 8: Kan en katt gå seg bort/gå seg vill?

Svar: Ja, det kan den, når det er bråk og ubehagelige lyder. F.eks. på nyttårsaften når det er mange unger i huset eller bråk fra raketter.

Spørsmål 9: Hva kan vi elever gjøre for å forske på hvordan katter finner veien hjem?

Svar: Det går an å bruke GPS, eller feste et kamera på halsbåndet.

Spørsmål 10: Hender det at en katt plutselig ikke vil komme hjem til eierne sine, eller tror du det har skjedd noe med katten hvis den ikke kommer hjem?

Svar: En katt kan finne seg et nytt hjem hvis noen gir den mat og slipper den inn i huset. Når katten blir vant med det, går den til sitt nye hjem.

På besøk til Eikås kattepensjonat.

Vi besøkte Eikås kattepensjonat og fikk snakke med Cecilie Skurtveit og Nina Therese Tysseland som driver kattepensjonatet. Elevene hadde forberedt seg til besøket og hadde skrevet ned spørsmål som vi ville ha svar på. Kattepensjonatet ligger på Eikås i Åsane, så det ble buss til og fra skolen i tillegg til en god tur opp bakken til Eikås. Der oppe i landlige omgivlser ligger Eikås kattepensjonat. Cecilie forklarte for oss hva et kattepensjonat er. Det er nesten som et hotell, og der bor kattene når eierene er på feire eller bortreist med jobben. Noen katter er der bare noen dager, mens andre katter kan være der over lang tid. Da vi var på besøk, var det en katt der som hadde vært der siden desember. Det er mest katter på kattepensjonatet om sommeren, da er det helt fult av katter der. Både Cecilie og Nina har flere katter selv, men de er ikke på kattepensjonatet. Vi fikk se bilder av Nina sine søte kattunger.

Cecilie og Nina fortalte at alle katter er snille, men kattene kan bli sint og redd. Da hender det at de klorer og biter. Når kattene ikke vil ha mat og drikke kan det være tegn på at de er syk. Katter har god luktesans, men ikke like god luktesans som hunder. Men kattene hører veldig godt! De kan faktisk kjenne igjen lyder som er der de bor, som for eksempel trafikklyder eller lyder fra andre ting. Det kan være en av grunnene til at kattene er så god til å finne veien hjem. Når kattene er inne i huset sitt gnir de seg gjerne litt på møbler og tepper, da blir det litt kattelukt der som kattene kan lukte seg frem til. Noen katter tisser langs veien og kan lukte seg tilbake på den måten. Etter at vi hadde fått svar på alle spørsmålene våre, var det tid for omvisning og vi fikk hilse på kattene. Kattene kjente oss ikke, så vi måtte gå rolig og bruke innestemme. 

Katten har hvert sitt bur når de er på kattepensjonatet. Noen katter har egen “altan” som de kan gå ut på. Kattene kan være inne i buret eller de kan være ute i den store luftegården. I luftegården er det netting over hele plassen. Det er for at kattene ikke skal rømme. Noen katter liker seg best alene, mens andre er svært glad i selskap. Når katteungene er omtrent 12 månder regnes de som voksne katter. Cecilie og Nina merker på kattene når de blir ungdommer, da er de gjerne litt bøllete. Katter kan blir over 20 år, men noen katter dør av påkjørsler av biler, eller av sykdommer. 

  

 

 

Observere katter på tur.

Hver onsdag har trinnet uteskole, og en dag bestemte vi oss for å gå på tur for å se om vi kunne se noen katter. Kanskje vi kunne følge etter en? På turen traff vi på mange forskjellige katter; stripete, svart, gråstripete, flekkete og svarte og hvite. Det var flere elever som fotalte at de hadde katt. Kanskje vi kunne treffe noen av kattene til elevene? Vi besøkte flere av husene til elevene, og vi traff katten til Eva. Da vi skulle hjem til Filip sitt hus, kunne vi ikke finne katten hans. Det vi derimot så var at han hadde en katteluke i døren. Dette var spennende! Katten hans kunne dermed gå inn og ut slik den selv ville, uten å vente på at noen av eierne slapp den inn eller ut. 

 

    

 

Her har noen tegnet Filip sin katt som skal inn katteluken. 

 

                         

                                                                 

   

En av lærerne på 1.trinn har katt som heter Sammy. Naboen til læreren har også en katt, og den har bodd der Sammy bor nå. Den vil ofte inn i sitt gamle hjem. I et av vedleggene kan man se en video der nabokatten skraper på vinduet i sitt gamle hjem når den vil inn. Det er tydelig at mange katter er hjemmekjære. 

 

 

 

Svar fra professor Bjarne Braastad.

Bjarne Braastad skriver til oss at det er et spennende tema i forsker på og at han har skrevet en hovedfagsoppgave om dette i 1980. Han sender med en link til en youtube forelesning som vi kan se på. Forelesningen er vansklig å forstå for elever på 1. trinn, men vi ser litt på den og så forklarer læreren om forskningen han har gjort. I sin forskning har Bjarne Braastad merket flere katter som han har kjørt til et ukjent sted for kattene. Han har sluppet kattene løs og ved hjelp av merkingen har kan kunne følge med på hvordan kattene fant veien hjem. Det var ikke alle kattene som klarte å komme hjem uten hjelp. Voksne hankatter er de som er best på å finne veien hjem. Kattene bruker flere sanser når de skal finne veien hjem.

https://www.youtube.com/watch?v=B8lmLf1vjs8

 

Besøk på Midtun Zoo

Da vi begynte å jobbe med prosjektet vårt om katter, ble barna veldig interessert i å lære om dyr. Vi fant derfor ut at vi skulle ta oss en tur på besøk i en dyrebutikk. Det var kjekt å få se på både kaniner, fugler, fisker og mus. Barna lurte på hvorfor det ikke var katter i butikken, og da fikk vi en forklaring på det. 

En gruppe elever fikk intervjue en av de ansatte i butikken. Hun fortalte litt om katter, siden det er katter vi har forsket på den siste tiden. Hun sa at kattene har veldig god luktesans, og at luktesansen hjelper kattene å huske veien hjem til der de bor. Damen sa også at kattene har godt nattsyn som hjelper de å finne veien i mørket. Hun sa at kattunger pleier å få slippes ut på egenhånd etter mellom ett halvt og ett år, avhengig av om det er vinter eller sommer. Damen sa også at kattene liker best å være ute om natten. Hun sa at det hender at katter går seg vill. Hvis folk ikke er snill med katten sin, eller at den ikke får mat, kan det være at katten ikke kommer hjem igjen. Men en annen grunn til at en katt ikke kommer hjem igjen kan også være at det har skjedd noe.

 

 

Trinn 5 - Dette har jeg funnet ut

Intervju med 4.-7.trinn

Første trinn på Rolland skole intervjuet barn fra 4.-7. trinn for å lære mer om katter og hvordan de finner veien hjem. Elevene tok med seg et ark med spørsmål som de hadde laget, og barna svarte ja eller nei på spørsmålene.

Her er noen av spørsmålene de stilte:

  1. Bruker katten din luktesansen sin?
  2. Lukter kattene sporene sine?
  3. Følger katter etter mennesker hjem?
  4. Vet katten din hvor den bor?
  5. Kjenner katten din seg igjen i nabolaget?
  6. Går katten din langt vekk fra huset sitt?
  7. Kan katten din finne veien i mørket?

 

Her ser dere et søylediagram over svarene. 43 barn ble intervjuet, og der det er en blå søyle kan dere se hvor mange som svarte ja på det spørsmålet.

 

 

 

Kattene finner veien hjem fordi de lukter seg frem.

Katten har god luktesans, men katten finner ikke hjem bare ved å bruke luktesansen. De må også bruke øynene og ørene. Kattene har svært god hørsel og de kan høre en liten mus på veldig lang avstand. 

Kattene finner veien hjem fordi de er sulten og vil hjem for å spise.

Det er vanskelig å vite om katten går hjem fordi den er sulten, men akkurat som oss mennesker blir kattene sulten og noen spiser mer enn andre. Noen katter kan gå flere dager uten mat uten at det plager dem. Det er ikke bare sulten som gjør at kattene finner veien hjem. 

Kattene finner veien hjem fordi de er trøtte og vil sove.

Det er spennende for kattene å være ute, men når de er ute er de litt på vakt. De må passe seg for biler og mange katter er redd når de møter på hunder. Ikke alle mennesker er snille med katter og det har flere katter fått erfart. Når katten er hjemme føler den seg trygg og kan sove uten å være på vakt hele tiden, så det stemmer nok at kattene går hjem når de er trøtt og vil sove. 

Kattene bruker hårene i ansiktet som antenner for å finne veien hjem.

Kattene har 24 værhår rundt snuten. Værhårene reagerer på luftstrømmer og gjør katten oppmerksom på at noen er i nærheten. Værhårene bruker katten til å vurdere om en åpning er stor nok for at katten skal kunne komme seg igjennom. Værhårene er derfor viktig for katten når katten skal komme seg tilbake der den bor. Katten kommer seg ikke hjem bare ved hjelp av værhårene. 

Kattene vet veien fordi de har gått der 1000 ganger før.

Gjennom prosjektet vårt har vi lært at kattene har et slags kart i hodet. Kattene har et teritorie som de beveger seg innenfor, og da bruker de kartet sitt. Når kattene er små, har de ikke utviklet kartet i hodet ferdig, og da kan de gå seg vill. Når de blir større beveger kattene seg på det samme området innenfor teritoriet sitt, og de går på de samme stedene hver dag. Derfor kan vi si at hypotesen stemmer, men bare når kattene er blitt voksen og er kjent der de bor. 

 

Trinn 6 - Fortell til andre

Vi vil fortelle til andre at kattene finner veien hjem ved å bruke alle sansene sine. Øyne, ører og nesen. Katten har noen spor i hodet og ved hjelp av de sporene finner katten veien hjem. Disse sporene er omtrent som et kart eller GPS. Det er bare katten selv som vet hvordan dette kartet ser ut og hvordan det virker. Kattene utvikler dette kartet når de er omtrent et år. 

Vi forteller om prosjektet vårt til 2. og 3. klasse

Vi innviterte 2. og 3. klasse på skolen vår til å komme inn i klasserommet vårt for å se hva vi hadde gjort. Vi fortalte om hvordan vi kom frem til hva vi ville undersøke, hva vi hadde gjort og hvor vi hadde vært. Vi viste bilder og tegninger, og alle fikk gå rundt å se på det vi hadde hengt opp i klasserommet vårt. Vi hadde også hengt opp søknader til Tertnes dyreklinikk og brevet til katteeksperten Bjarte Braastad. De andre klassene var imponert over alt vi hadde lært, og de syntes det var et spennende tema å forske på. Det var flere som hadde katt hjemme og mange ville fortelle litt om sin katt. 

 

                                 

Det har vært noen spennende uker. Vi kunne litt om katter fra før, men nå kan vi  ganske mye. Vi har lært å skrive brev, lage og gjennomføre intervju, vi har vært rundt på besøk og vi har lest og skrevet mye om katter i denne perioden. Trinnet har fått erfaring med å bruke nysgjerrigpermetoden og lærene ser hvor motivert elevene er for læring når de får forske på noe som de er nysgjerrige på. Det er gøy å vise forskningen vår til andre og kunne lære andre det vi har lært. Det handler om å dele det vi kan. Mjau Mjau fra 1. trinn ved Rolland skole.

Kattesang laget av 1.trinn

Hvordan finner kattepuser hjem?

(Elevene har diktet ny tekst til sangen: Hvordan kommer edderkopper hjem?)

Hvordan finner kattepuser hjem?

Hvordan finner kattepuser hjem?

De markerer ved sitt hjem,

også snuser de seg frem.

Sånn finner kattepuser hjem.

 

Sånn finner kattepuser hjem.

Sånn finner kattepuser hjem.

For akkurat som deg,

må de hjem og legge seg.

Sånn finner kattepuser hjem.

 

Vedlegg
VedleggnummerVedlegg
1 Spørsmål med svar fra anicura.docx
2 Spørsmål med svar fra min beste venn.docx
3 Spørsmål med ja og nei svar..docx
4 Kattepensjonatet.docx
5 sammy og nabokatt video.MOV